55-Plussers ongewenst langs de kant Maar wel een recordkrapte op de arbeidsmarkt

Terwijl er nog zoveel 55-plussers deel hebben genomen aan het arbeidsproces zijn er no steeds ruim 55.000 mensen van 55 jaar en ouder doe zouden willen werken maar geen baan kunnen vinden. Volgens het in het NOS.nl artikel genoemd hoofd arbeidsinformatie van het UWV, Rob Witjes, is er sprake van negatieve beeldvorming en een self-fulfilling prophecy: veel 55-plussers zijn zeer actief aan het solliciteren maar werkgevers staan niet te springen om ze aan te nemen en als iemand een jaar of langer werkeloos is, worden werkgevers helemaal huiverig.

Op zondag 6 juni jongstleden maakte NOS.nl melding van het feit dat de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van 2022 nog nooit zo krap is geweest maar dat er ook een grote groep mensen ongewenst werkeloos is.

Tevens geeft hij aan dat veel werkzoekenden moeite hebben met het schrijven van een duidelijke motivatiebrief en stelt hij zich impliciet de vraag of dat nou een reden is om jezelf als bedrijf de kans te ontnemen om een capabele mewerker te vinden en aan te nemen.

In het NOS.nl artikel komen zowel een directeur van een uitzendbureau als een eigenaar van een winkel aan het woord. Beiden zijn zeer positief over de mogelijkheden om 55-plussers in het bedrijf te hebben.